Momenteel stap ik over van ‘systeem’ van een iPhone met Cyclemeter naar een echte fietscomputer. Cyclemeter verzorgde ook het op de hoogte houden van het thuisfront. Zodra er na een stop te lang geen nieuw bericht binnenkomt kan mijn vrouw actie ondernemen. Zo ging het dus vorig jaar toen ik tegen een bord was opgeknald. Dat werkte in ieder geval.

Mijn mijn nieuwe computer heeft nog niet alle features hiervoor en ben ik gaan uitkijken naar een paniek app. Deze zoektocht leverde sowieso dit artikel op over wat wel zo handig is om je partner gerust achter te laten op je tocht.

Cyclemeter e-mail updates

Tot ongeveer nu gebruikte ik Cyclemeter van Abvio voor al mijn ritten. Binnen deze app zitten heel veel mogelijkheden om het thuisfront te informeren per e-mail, afhankelijk van de trigger: tijdsfrequentie, afstand, wanneer je stopt, weer verder rijdt, zelfs boven een bepaalde snelheid of hartslag. Je kan helemaal instellen per soort trigger welke informatie wordt meegegeven. Alles dat wordt geregistreerd kan worden opgenomen in die e-mails.

Ik had ingesteld dat er bij elke start, stop en elk half uur een mail wordt gestuurd naar mijn vrouw met: locatie op de kaart, (gemiddelde) snelheid, (gemiddelde) hartslag, routenaam, afstand te gaan. De e-mail voor de afgeronde rit bevat ook de link naar het FIT bestand.

Er kunnen dus best een hoop mails de deur uit gaan. Nadeel: de batterij van mijn telefoon.

Het is dat ik om allerlei andere redenen over ben gestapt naar de Wahoo ELEMNT computer, aan Cyclemeter als app ligt het in ieder geval niet. Deze werkt op alle fronten perfect, zo ook voor het notificeren van mijn vrouw.

Link: http://abvio.com/cyclemeter/

Wahoo ELEMNT Live tracking

Mijn nieuwe computer is de Wahoo ELEMNT. Op dit moment zit er een beperkte functie in voor het thuisfront: Live tracking. Bij de start van een route krijgen de ICE contacten een mail (of tweet) met een link naar een kaart met je actuele locatie. Dit is niet meer dat een punt: geen afgelegde route of data over je rit. Een punt op de kaart met je actuele locatie. Nogal summier.

img_3885
Een punt: that’s it.

Maar als je al een half uur ligt te bloeden aan de kant van de weg, weet het thuisfront niets mits ze niet ieder kwartier op eigen initiatief die kaart in de gaten houden. Behoorlijk beperkt en de ELEMNT gebruikersgroep roept om een update om dit meer uit te bouwen.

 

Wahoo heeft het bovenstaande op de wensenlijst gezet en hopelijk volgt binnen een paar maanden een update met een verbetering van Live tracking.

Zodra dat allemaal beter is heb ik geen extra app nodig … zie verder in dit artikel.

IdsMe armband

Deze draag ik al een jaar of drie op elke rit, altijd. Wanneer je een ongeluk hebt gehad en je ligt bewusteloos op het asfalt kun je niet veel zeggen tegen omstanders en hulpverleners. Zo’n armbandje geeft wat essentiële informatie. Ik heb mijn naam, twee ICE telefoonnumers en mijn bloedgroep laten graveren op het plaatje. O ja, ook aangegeven dat ik orgaandonor ben.  Ik heb hem in fel geel genomen om het goed op te laten vallen.

18mmzwartvooraanzicht-trans-verhaal

Link: http://www.idsme.nl/

App: Road ID

Deze app ga ik nu gebruiken als middel om mijn vrouw te notificeren als ik smeulend in een greppel lig. Dit gebeurt automatisch als ik (lees: smartphone) minimaal vijf minuten niet beweeg binnen een straal van vijf meter. De app moet wel op de achtergrond draaien tijdens de rit voor GPS, dus zorg wel dat je batterij een beetje gevuld is.

Hoe werkt het: Stel je ICE contact(en) in, de tijd dat je onderweg denkt te zijn, activeer de zogenaamde eCrumb en vergrendel je smartphone en laat de app draaien. Je kan een Stationary alert aanzetten voor alleen als het fout gaat of (ook) de eCrumb doormailen aan je ICE zodat ze ook live kunnen volgen. En nu lekker fietsen.

Indien je tussendoor minimaal vijf minuten niet beweegt krijg je een notificatie en hoor je een toeter. Je kan reageren door je smartphone te ontgrendelen en de melding in Road ID te snoozen. Tenslotte kun je ook even een pauze houden. Reageer je niet hierop, zal je ICE contact binnen één minuut een SMS krijgen met een link naar de online kaart met je laatst bekende locatie. Deze kan dan gelijk een route starten hier naar toe.

Als je rit voorbij is en je zet je de eCrumb uit, krijg je een mailtje met een samenvatting.

Wat betreft batterijconsumptie: na drie kwartier was ik 5 procentpunt kwijt op de 2750mAh batterij van mijn iPhone6S Plus. Dit komt neer op zo’n vijftien uur op een hele batterij.

Hieronder wat schermafbeeldingen ter ondersteuning van het bovenstaande.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Link: https://www.roadid.com/Apps/EcrumbsFAQ.aspx

App: Find Me Fast

Doe maar niet. Het zou ongeveer hetzelfde moeten doen als Road ID, maar hun e-mailservice werkt niet. App kost €5 incl. tien SMS berichten via die dienst. Ik heb een refund aangevraagd bij Apple.
Link: http://www.findmefastapp.com/

Geef een reactie

