Banden oppompen. Het hoort erbij en bepaalt behoorlijk hoe je rijdt. Met latex moet je sowieso constant bijpompen. Maar hoe vol moeten ze? Ik was er altijd van overtuigd van to the max waarbij dat maximum het grootste getal op de band is. Tenslotte is hoe harder, hoe minder wrijving met de weg, hoe harder je gaat.

Of is het slechts het gevoel. En ga je wel harder?

Zachterrrr

Kennelijk niet. Ik ging al minder hard pompen in de winter voor meer grip. Vergelijken met de zomer is wel wat zinloos, want ik gebruik dan ook andere banden. Wel is zachter in ieder geval comfortabeler. Maar ik las ook vaker discussies over het nut van hard pompen.

De Vittoria app (en webapp) gaf al aan dat het allemaal niet zo hard hoeft en ik hield de band al wat zachter. Trager ging ik niet rijden, volgens mij. Maar het werd wel comfortabeler. Je trilt en schudt minder. Dat gevoel geeft wel de indruk dat je hard gaat, maar meer zou dit dus niet zijn.

Nog veel zachterrr??

En toen las ik een Facebook topic (25 maart om 10:46) op de tijdlijn van Crankzinnig, een fiets community uit de Haagse regio. En dat ging om een onderzoek dat nog veel verder ging. Dat is hier te vinden:

Tire Pressure Take-home

Uitgaande van:

  • soepele banden, zoals mijn 320TPI Vittoria’s (in tegenstelling tot bijvoorbeeld stugge winterbanden) en
  • een zogenaamde drop van 15% wat betekent hoe ver de band indeukt door de druk van het totale gewicht als je aan het fietsen bent.

kan de bandendruk nog veel verder omlaag zonder in te boeten aan snelheid en rolweerstand, maar met een hoger comfort. Hier de grafiek:

bertopresschart
Bepaal de juiste druk op basis van gewicht van fiets én rijder per wiel. Copyright Frank Berto (Bicycle Quartely)

Fiets en moi zijn ongeveer 74-76kg. Ik rijd op 23mm banden. De druk per band zou dan op maximaal 5,5 bar uitkomen?!?!?!

Dát doen we nog even niet. Maar ik ga wel langzaamaan die druk verlagen. Gewoon om te kijken hoe dat gaat. Ik ga morgen naar mijn werk fietsen met achter 7,5 bar en vóór 7 bar.

Dit doe ik, omdat achter wat harder wordt aangeraden, want op de achterzijde staat meer gewicht.

Ik stop met verlagen tot het moment dat het allemaal prima rijdt, ik nog steeds prima rijd en de band zijn vorm behoudt, want klapbanden wil ik graag vermijden.

Een gedachte over “Eruit die lucht … ?

Geef een reactie

