Mijn bandentopic maar even verdeeld over twee posts. Met name de paragraaf over rolweerstand en bandbreedte werd wat fors in verhouding. Dus deel twee gaat alleen hierover.

Intro

Heel veel gelezen over hoe een bredere band een lagere rolweerstand geeft. Een lagere rolweerstand betekent dat je net even wat minder hoeft te trappen om vooruit te komen, want je banden plakken minder hard aan moeder Aarde.

Je denkt, dat is toch grip? Nee, grip zegt iets over hoe lekker je band bijt in moeder Aarde, wat vooral prettig is in bochten en bij versnellen en remmen.

Maar goed, rolweerstand is lager bij brede banden. En laat ik nu net smallere banden mooier en meer racy vinden. Sterker nog, mijn Conti Attack voorband is 22mm en er werd nog weleens geraced met 20mm. Echter, breder rijdt dus kennelijk beter en sowieso comfortabeler.

25mm wordt steeds populairder om de bovenstaande redenen, maar veel voordeel heb je ook al met 23mm, de breedte van mijn huidige Vittoria’s.

Een beetje wetenschap

Een smalle band heeft een langwerpig contactprofiel op de grond. De band vervormt hierdoor meer in de rijrichting. En meer vervorming over deze lijn (draaing wiel) betekent een hogere rolweerstand.

Bij de bredere band op verder exact dezelfde specificaties van de fiets en berijder zal de druk op de weg hetzelfde zijn, maar is de verdeling meer in de breedte. De vervorming in de rijrichting is korter, dus deze verstoring is korter tijdens de draaiing. Ergo, minder rolweerstand.

rolwee5
Smal vs. breed

Ik rijd in de winter op 25mm winterbanden van Vredestein. De breedte en het profiel geven me in ieder geval meer vertrouwen in de slechtere omstandigheden in deze tijd van het jaar. En kennelijk ook minder rolweerstand. Echter, in de zomer rijd ik op 23mm (Vittoria) of 22/24mm (Conti). Volgens en voor mij een goed compromis tussen rolweerstand en aerodynamica.

Bron

http://www.velofilie.nl/rolweerstand.htm

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s