Soorten

Ik ga niets vertellen over soorten banden en oordelen over tubes, tubeless en clinchers. Geen ervaring met andere zaken dan clinchers, want ik rijd alleen met clincherwielen, en specifiek met vouwbanden. De draad is hier van kevlar of een nader stug, maar licht materiaal. Pure draadbanden hebben een metalen draad en zijn relatief zwaar. Dus ik rijd met vouwbanden.

Tubes lijkt me gaaf om op te rijden op wat ik hoor, maar op dat gedoe met lekrijden, rotzooien met lijm etc. zit ik niet te wachten. Ik heb geen volgwagen met een mecanicien. 😉

Rolweerstand en bandbreedte

Dit stukje liep wat uit de hand. Maar even gesplitst en een eigen post gegeven.

Bandendruk

Uiteraard dacht ik altijd: lekker hard oppompen tot het maximum dat de fabrikant aangeeft. De band deukt minder in, blijft mooier rond en dus rijd je soepeler en sneller.

Die gaat dus niet helemaal op, op perfect asfalt wel, maar zodra het allemaal minder glad is werken spijkerharde banden tegen.

De hogere druk betekent een keiharde band en dat stuitert. Het is inderdaad minder comfortabel, maar ook krijg je hierdoor meer weerstand. Zeker als de ondergrond ruwer wordt of uiteindelijk een Parijs-Roubaix nachtmerrie wordt zal het rijden met een harde band zeker zwaarder worden. De band en de ondergrond lopen niet meer lekker met elkaar mee en wordt de rolweerstand dus enorm veel groter!

Een wat lagere druk zal minder stuitergedrag geven en je band zal stabieler met de ondergrond meelopen. Hij houdt goed contact en loopt beter meer met de ondergrond. Zo wordt rijden wordt soepeler en geeft minder weerstand. Daarnaast rammelen je vullingen er ook niet uit. Is ook wat waard.

Webapp Vittoria

Vittoria heeft een mooie webapp om de juiste bandendruk te bepalen op basis van soort band en omstandigheden. Leuk detail is dat de voorband vaak een halve bar zachter moet blijven dan achter. Ik gebruik deze voortaan als leidraad.

Binnenbanden

Ik rijd op Vredestein latex binnenbanden. Yep, precies als voor condooms, ze voelen ook zo aan. 😉 Het rijdt soepeler en lekkerder … en dus sneller. Je pompt je alleen het ongeluk. Is vóór iedere rit noodzakelijk, want ze lopen vrij snel leeg.

Het meest voorkómende type is van butyl. Wat zwaarder en stugger, ook om mee te rijden, maar hij blijft langer op druk.

Bronnen

http://bikeraceinfo.com/tech/tires.htmlhttp://www.velofilie.nl/rolweerstand.htm
http://www.vittoria.com/itire/

 

 

Geef een reactie

