De crash van 29-08-2015

Het was een lekkere zaterdagmiddag. Goed weer: 25 graden, zonnetje, niet te veel wind. Ik dus de fiets op voor een rit van 60km. Ik pakte een bekende route van 50 naar de Reeuwijkse Plassen (en terug) en plakte er nog een slinger van 10km aan vast, een nieuw stukje dus. De oorspronkelijke route kende ik op mijn duim, maar het nieuwe stuk dus niet.
En serieus, nog geen kilometer verder op het nieuwe stuk ging het grandioos fout. Ik keek of even achterom of even op mijn routeplanner (ergens binnen een paar honderd meter zou ik linksaf moeten). Geen idee meer. Ik kijk weer vooruit en staar in een groot waarschuwingsbord van een wegversmalling. Je weet wel, een inspringend stuk stoep om te voorkómen dat auto’s blijven racen.
Ik probeer nog te corrigeren volgens mij ……
…… en het volgende moment kijk ik vanaf een brancard tegen het dak van een ambulance en de grote snor van een ambulance medewerker.
De balans, opgemaakt na drie uur ziekenhuis, gelukkig terug in Zoetermeer:
  • lichte hersenschudding
  • veel schaafwonden aan knieën, elleboog, heup. Het meeste aan de rechterkant
  • en alles verkrampt in bovenbenen en liezen. Eigenlijk alle spieren die ik aanspreek tijdens het fietsen … natuurlijk. 😕
Ik heb veel mazzel gehad. Toen ik de dag erna met de buurman (en zijn stationwagen) naar het gezin ging dat bij de crashsite woont en mijn fiets bewaarde kreeg wat meer informatie. Ik ben werkelijk tien meter doorgevlogen en toen tegen de stoeprand op de andere weghelft geëindigd. Het tegemoet komende verkeer remde gelukkig op tijd.
De stoeprand verklaarde in ieder geval de schade aan de helm, die per definitie total loss is na zo’n ongeval. Ik ben in ieder geval tevreden over de robuustheid van de Bell Volt.
En de fiets?
Het lijkt dat ook de fiets mazzel heeft gehad, geen zichtbare structurele schade aan frame en wielen, maar ik laat de expert bij Bikeparts4u kijken, mijn hofleverancier van onderdelen en doet ook fietsonderhoud.
  • Achterpat is sowieso verbogen. Bij Canyon een nieuwe (en reserve) besteld.
  • Beide shifters naar binnen verschoven. Volgens mij alleen maar weer goed zetten
  • Voorband geëxplodeerd. Gelijk maar een nieuwe set geplaatst: voor het eerst wat anders dan Conti: de Vittoria Open Corsa … die met de beige zijkant. Mooi!
  • Wel jammer: de carbon beschermkap van de achterderailleur door het asfalt weggeschaaft. Dezelfde schade aan de linker remhendel. Geen idee of deze twee dingen apart te bestellen en te monteren zijn.

En uiteraard een nieuwe helm. Zie het artikel later over de Kask Mojito. Want er komt geen nieuwe Volt.

Wat plaatjes:

IMG_3084

Het gewraakte bord en verderop de landingsplek bij de afvoerput.
Het gewraakte bord en verderop de landingsplek bij de afvoerput.
Helm total loss
Helm total loss, exit Bell Volt.
Remhendel beschadigd
Remhendel beschadigd, zo zonde.
Achterpat uit het lood
Achterpat uit het lood
Een gedachte over “De crash van 29-08-2015

Geef een reactie

