Jaja,

Ik moest zo nodig een dubbel, dus wilde ik fietsen proberen op 53 tanden: het grote blad.

De Trek had een triple crankstel: kleinste blad voor de stevige heuvels met 30 tandjes, cruisen op 39 en snel op 50. De Canyon heeft er slechts twee 39 en 53. Al snel bleek dat 53 even goed wennen is, maar het ging best goed. Ik had wel wind mee op de testrit. 😉 De dagen die volgden maakten me wel duidelijk dat mijn spieren wel wat extra training nodig hadden hiervoor; ik viel best snel terug op het kleine blad.

Ik had in ieder geval een leuk doel: meer rijtijd op het grote blad.

Geen compact

Waar ik nog niet op in ben gegaan … waarom geen compact crankstel genomen? Dit is binnen het reguliere, hobbywielrennen vaak wel de standaard. Sterker nog, dubbel moet je bij het samenstellen specifiek aangeven, anders is het gewoon compact.

Meerdere redenen: het oorspronkelijke, maar ook profwielrennen gaat op dubbel en ik ambieerde dit te benaderen. Daarnaast leek me de krachtuitdaging me interessant. Ik heb me ook ingelezen op sites over de verschillen waardoor ik uiteindelijk op een dubbel belandde waaronder:

Ik zou voornamelijk in Nederland fietsen, dus werd het een dubbel crankstel.

NB: Het leven met de achterderailleur is wel simpeler met twee bladen dan met een triple. Het volgende artikel gaat hier wat meer op in.

Dubbel crankstel
Dubbel crankstel: 39-53 tanden
Geef een reactie

